הסכם מייסדים

הסכם מייסדים - משרד עורכי דין צימרבליט, בוסתן ושות' - משרד עורכי דין בעפולה

יש לך רעיון או מיזם? חברת עם שותף לפיתוח מוצר? זה מתחיל להיות רציני?

כנראה שאתם צריכים להסדיר את מערכת היחסים בניכם. איך? באמצעות הסכם מייסדים.

הסכם מייסדים הוא למעשה חוזה אשר מסדיר את היחסים בין השותפים במיזם ומהווה כלי חשוב לתיאום הציפיות בניהם. להסכם מייסדים חשיבות רבה ולעיתים אף מכרעת בהצלחת המיזם או כשלונו. הסכם מייסדים הוא חוזה עליו חותמים שותפים ויזמים אשר עתידים לחבור יחד במסגרת פעילות עסקית משותפת. להסכם זה יש תוקף משפטי והוא נועד למנוע דרכי טיפול במחלוקות עתידיות בחיי החברה, ועל כן חשוב להסדיר אותו בשלב מוקדם, טרם הקמת החברה.

הסכם מייסדים חייב להתאים לאופי הפעילות שלכם ולא ניתן להשתמש בהסכם מייסדים של מיזם אחר או להוריד הסכם מהאינטרנט. על מנת שהסכם מייסדים יגן עליכם בצורה מיטבית ויכלול את כל הדברים הרלוונטיים, יש לתפור אותו למידותכם לאחר הבנת המיזם ואופן פעילותו.

ישנם נושאים נפוצים שניתן למצוא במרבית הסכמי המייסדים, למשל:

תפקידים, התחייבויות וקביעת זכויות – פרקים המתארים את תפקידי השותפים במיזם, מה הן ההתחייבויות והסמכויות של כל אחד מהיזמים כלפי החברה וכלפי השותפים האחרים. כמו כן, מבחינת הזכויות ההסכם מגדיר, בין היתר, זכות סירוב ראשונה, זכות הצטרפות למכירה, זכות מצרנות, אנטי דילול, מינוי דירטוריון, זכויות חתימה, אופן קבלת החלטות (קביעת רוב מסוים להחלטות בנושאים מסוימים) ועוד.

מחלוקות ויישוב סכסוכים – הסכם מייסדים טוב חייב לקבוע מה עושים במקרה של סכסוך או מבוי סתום. החלטה מראש על דרך פעולה – גישור או בוררות, יכולה לחסוך לצדדים כסף רב וזמן יקר.

מנגנון פירוק או היפרדות – סעיפים המתייחסים לאופן חלוקת נכסי החברה ומניותיה במקרה של פירוק או עזיבת שותף, לרבות למי שייכים נכסי הקניין הרוחני של החברה במקרה כזה. מדובר בנושא מהותי, אשר יגדיר את הזכויות ו/או העדר זכויות של צד להמשיך ולעשות שימוש בטכנולוגיה ו/או פיתוחים שהתגבשו במסגרת המיזם, ובדגש על החשיבות שבקביעה שכל הפיתוחים שיהיו במסגרת פעילות החברה יהיו של החברה וכל פיתוח קודם יועבר לחברה וכיוב׳.

דרכי מימון – הסכם המייסדים צריך לפרט באופן מדויק את דרכי המימון של המיזם, בין אם באמצעות הלוואות בעלים, ההשפעה על אחזקת המניות, מימון באמצעות אשראי ו/או הלוואה ו/או הכנסת שותפים חדשים. יש צורך להסדיר את כל המנגנונים האלו טרם תחילת הפעילות.

סודיות ואי תחרות – אלו סעיפים כללים ומאוד חשובים אשר יש ליתן עליהם את הדעת. אנחנו חיים במדינה קטנה וכל תחרות של עסק זהה, עלולה לפגוע מאוד במיזם. על כן, מקובל ורצוי להסדיר את סעיפי אי התחרות במקרה של עזיבת שותף וכן את החשיבות שבשמירה על סודיות המידע אליו נחשף אותו בעל תפקיד.

הסכם מייסדים מסוים ומקיף – נותן לשותפים "שקט תעשייתי", הם יכולים להתרכז בעיקר, שזה עשייה ופיתוח המיזם. הבטחון שלכם קיים כאשר יודעים שלכל שאלה או סוגיה יש פתרון בהסכם המייסדים.

חשוב לציין, כי לעיתים למייסדים יש הכרות מוקדמת, ולכן הם נמנעים מלהכניס סעיפים מסוימים לתוך הסכם המייסדים מתוך אי נעימות. שותפים כאלו עלולים למצוא עצמם בפני שוקת שבורה מקום בו הסכם המייסדים לא יתן להם שום כלי ו/או פתרון במקרה של סכסוך או אפילו רק חוסר הסכמה לניהול המיזם, דבר אשר עלול להוביל להתמוטטות כללית. על כן, חשוב להתייעץ ולקבל ליווי מתאים אשר ישקף את האינטרסים המלאים של כל שותף באופן מלא, בהתעלם מההכרות המוקדמת ומתוך רצון אמיתי ליתן את המסגרת המשפטית הטובה ביותר.

למשרדנו ניסיון רב בעריכת הסכמי מייסדים למיזמים, משרדנו מלווה את מרבית המיזמים גם בהמשך, בפתיחת חברה וליווי משפטי קבוע.

שיתוף:

מאמרים נוספים

איך לבחור שם מותג

לעיתים קרובות חברות ועוסקים אשר רוצים להגן באמצעות רישום סימן מסחר על המותג שהגו או

רישום סימן מסחר - משרד עורכי דין צימרבליט, בוסתן ושות' - משרד עורכי דין בעפולה

רישום סימן מסחר

סימן מסחר הוא סימן שבו משתמשים חברות או אנשים פרטיים לצורך סימון המוצרים או השירותים

יפוי כוח מתמשך - משרד עורכי דין צימרבליט, בוסתן ושות' - משרד עורכי דין בעפולה

יפוי כוח מתמשך

מי הייתם רוצים שיקבל עבורכם החלטה? אחד החששות הגדולים ביותר של אדם, הוא שיבוא יום

סוד מסחרי - משרד עורכי דין צימרבליט, בוסתן ושות' - משרד עורכי דין בעפולה

מהו סוד מסחרי?

רבים פונים אלי בשאלה – מהו סוד מסחרי? במאמר זה אנסה לפשט את הנושא. סוד

חוק העיצובים - משרד עורכי דין צימרבליט, בוסתן ושות' - משרד עורכי דין בעפולה

חוק העיצובים

ביולי 2018 נכנס לתוקפו חוק העיצובים החדש שהחליף את פקודת הפטנטים והמדגמים משנת 1924. חוק העיצובים

יצירת קשר מהירה