זכויות יוצרים

מהי זכות יוצרים ?

זכות יוצרים היא הזכות הבלעדית לפרסם, לשכפל, להעתיק, למסחר, למכור, לשדר, להעמיד לרשות הציבור, לבצע וכיוצא באלה פעולות, וזאת בהתאם לסוג היצירה. זכות יוצרים ביצירה ניתנת למשך חייו של היוצר וכן שבעים שנים לאחר מותו.

חוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007 מגדיר מה היא "יצירה מוגנת" ומגדיר את המקרים שבהם יוצר יהיה זכאי לקבל הגנה על יצירותיו מכוח החוק וכן יהיה זכאי קבלת פיצוי בגובה של 100,000 ₪ ללא הוכחת נזק, בגין כל הפרה.

הרציונאל של דיני זכויות יוצרים הוא לאזן בין שני אינטרסים חשובים: מחד, עידוד יוצרים ליצור וליהנות מפירות יצירתם ומנגד, לפתח ולהעשיר את החברה ולאפשר לחברה ליהנות מיצירות חדשות.

בעלי זכויות יוצרים רבים מגלים כי היצירה בה השקיעו את כשרונם הועתקה ללא רשות, מבלי ששילמו להם בגין השימוש ומבלי שניתן להם קרדיט. במאמר זה ננסה לעשות מעט סדר בתחום ולהקיף את המידע הרב והזכויות של היוצרים.

מיהו הבעלים של זכות היוצרים ?

הבעלים בזכות יוצרים ביצירה שנוצרה על ידי עובד, הוא המעביד בתנאי שהיצירה נוצרה לצורך העבודה ובמהלכה. ביצירה מוזמנת, הבעלים הראשון הוא אמנם היוצר אלא אם הוסכם אחרת בין היוצר ובין המזמין במפורש או במשתמע. לדוגמה, אם בעל עסק קטן מזמין עבודת מיתוג מגרפיקאי, אזי על אף שזכות היוצרים שייכת ליוצר, ניתן להסיק, אם לא במפורש אז בוודאי במשתמע, שהבעלים בזכות הוא המזמין. ניתן להעביר או למכור זכות יוצרים לאחר, אולם יש להסדיר זאת בכתב מאחר והעברת זכויות יוצרים מחייבת מסמך בכתב.

מהן היצירות שחוק זכות יוצרים חל עליהן ?

יצירה הראויה לקבל את הגנת החוק יכולה להיות מסוג יצירה ספרותית, יצירה אמנותית, יצירה דרמטית, יצירה מוסיקלית, יצירה אדריכלית, יצירה קולנועית ועוד. יש להראות כי ביצירה הושקעה בה מידה מסויימת של יצירתיות.

על מה לא ניתן לקבל הגנת זכויות יוצרים ?

החוק קובע באופן מפורש כי רעיון, תהליך ושיטות ביצוע, מושג מתמטי, עובדה או נתון וחדשות היום – כל אלה לא יקבלו את הגנת דיני זכויות היוצרים.

מהי הגנת שימוש הוגן ?

החוק מגדיר מספר שימושים מותרים ביצירה שיש בה זכויות יוצרים, וכן הגנה מיוחדת שמוענקת למפר הזכות – זוהי הגנת השימוש ההוגן.
החוק קובע כי שימוש הוגן יכול להיות אחד מאלו: לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך. כך, גם אם יקבע כי מדובר ביצירה שהיא זכאית להנות מהגנת זכות יוצרים, בהתאם לאופי השימוש, יקבע כי אין מדובר בהפרה ועל כן המשתמש לא יידרש לשלם פיצוי או תמלוגים בגין השימוש שעשה.ֿ
כמובן, שלבית המשפט יש שיקול דעת כשהוא בוחן אם שימוש מסוים הוא הוגן או לא. ועל מנת לדעת האם שימוש שעשה אדם או שימוש בכוונה לעשות עומדת בדרישות החוק להגנת שימוש הוגן יש להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום זה.

מתי לא תינתן הגנת זכות יוצרים על יצירה?

סיטואציה נפוצה בבתי המשפט שבמסגרתה לא ניתנת הגנת זכות יוצרים ליצירה שלכאורה ניתן להגדירה כ"יצירה" לפי תנאי החוק, היא כאשר מדובר ביצירה אשר נועדה לייצור מסחרי – וניתן וראוי היה לרשום עליה עיצוב (מה שהיה קרוי בעבר מדגם). "מדגם" או עיצוב – הוא יצירה שיש לה ערך אומנותי, אסתטי, אולם היא מיועדת להיות משוכפלת בכמויות מסחריות. לפי הוראת סעיף 7 לחוק זכות יוצרים, יצירה כזו לא תהנה מהגנת דיני זכויות יוצרים, ובמקרים רבים, ימצא עצמו בעל הזכות, שלא טרח לרשום מדגם על יצירתו, מול שוקת שבורה, ללא יכולת לאכוף את זכויותיו.

מהי הפרת זכות יוצרים ?

הפרת זכות יוצרים מוגדרת בסעיף 47 לחוק זכות יוצרים. באופן כללי, הפרת זכות יוצרים היא עשיית כל הפעולות המוקנות לבעלים ביצירתו בלי לקבל את הרשאת הבעלים.
בגין הפרת זכויות יוצרים זכאי הבעלים לקבל פיצוי של עד 100,000 ש״ח ללא הוכחת נזק. ככל ונגרם נזק גבוה, יש לבחון את המקרה, לגבות במסמכים רלוונטיים ולהגיש תביעה מפורטת.

מהי זכות מוסרית ?

בכל יצירה קיימת גם זכות מוסרית. זכות מוסרית היא זכותו של היוצר לקבל קרדיט על יצירתו והזכות שהיצירה לא תסולף או תעוות.
להבדיל מזכות יוצרים, הזכות המוסרית היא אישית ואינה ניתנת להעברה, והיא נותרת בידי היוצר אף אם אין לו זכות יוצרים ביצירה או אם העביר את זכות היוצרים ביצירה לאחר, בתמורה או שלא בתמורה.
חשוב לדעת כי בתי המשפט הכירו במהלך השנים בפסיקת פיצויים אף ללא הוכחת נזק של עשרות אלפי שקלים בגין הפרת הזכות המוסרית גם מקום בו זכות היוצרים הועברה לאחר. זוהי זכות אישית חזקה מאוד של היוצר הראשון של היצירה.

אילו הליכים משפטיים ניתן לנהל בין הפרת זכויות יוצרים?

הפרת זכות יוצרים עשויה להוביל להליכים אזרחיים וכן פליליים נגד המפר בבתי המשפט. במסגרת ההליכים האזרחיים בגין הפרת זכויות יוצרים ניתן להגיש בקשות לצווי מניעה זמניים, בקשות לחיפוש ותפיסה וכמובן תביעות. במסגרת ההליכים הפליליים ניתן להגיש קובלנה פלילית פרטית, שהיא הליך פלילי לכל דבר ועניין. במשטרת ישראל פועל גם אגף חקירות ומודיעין במסגרתו פועלת יחידת קניין רוחני הנוקטת בהליכים פליליים, בין היתר, נגד מפרי זכויות יוצרים.

אכיפת זכויות יוצרים –

משרדנו מתמחה באכיפת זכויות יוצרים. במשך שנות פעילותנו טיפלנו כבר במאות תיקים בתחום זה ואנחנו מציעים שירות מקצועי, אדיב ויעיל ללקוחות משרדנו.

אנו מעניקים ללקוחותינו כלים משפטיים מלאים להגנה על זכויות היוצרים שלהם, לרבות, ניתוח המצב המשפטי, ניהול משאים ומתנים מול מפרים וניהול הליכים משפטיים הנוגעים לזכויותיהם.

משרדנו מטפל במעצבים גרפיים, מלחינים, זמרים, צלמים, מעצבים ועוד קשת רחבה של יוצרים הזקוקים להגנה לאחר שזכויותיהם נפגעו.

אם אתם חושבים שזכויותיכם נפגעו, פנו אלינו ואנו נסייע לכם להגן על זכויותיכם. 

 

 

יצירת קשר מהירה

מאמרים מעניינים

איך לבחור שם מותג

לעיתים קרובות חברות ועוסקים אשר רוצים להגן באמצעות רישום סימן מסחר על המותג שהגו או

הסכם מייסדים - משרד עורכי דין צימרבליט, בוסתן ושות' - משרד עורכי דין בעפולה

הסכם מייסדים

יש לך רעיון או מיזם? חברת עם שותף לפיתוח מוצר? זה מתחיל להיות רציני? כנראה

רישום סימן מסחר - משרד עורכי דין צימרבליט, בוסתן ושות' - משרד עורכי דין בעפולה

רישום סימן מסחר

סימן מסחר הוא סימן שבו משתמשים חברות או אנשים פרטיים לצורך סימון המוצרים או השירותים

יפוי כוח מתמשך - משרד עורכי דין צימרבליט, בוסתן ושות' - משרד עורכי דין בעפולה

יפוי כוח מתמשך

מי הייתם רוצים שיקבל עבורכם החלטה? אחד החששות הגדולים ביותר של אדם, הוא שיבוא יום

סוד מסחרי - משרד עורכי דין צימרבליט, בוסתן ושות' - משרד עורכי דין בעפולה

מהו סוד מסחרי?

רבים פונים אלי בשאלה – מהו סוד מסחרי? במאמר זה אנסה לפשט את הנושא. סוד

חוק העיצובים - משרד עורכי דין צימרבליט, בוסתן ושות' - משרד עורכי דין בעפולה

חוק העיצובים

ביולי 2018 נכנס לתוקפו חוק העיצובים החדש שהחליף את פקודת הפטנטים והמדגמים משנת 1924. חוק העיצובים